Školní řád
O škole

 

Zpracovatel:

Mgr. Zuzana Pavlíková

Projednáno:

Pedagogická rada ZUŠ, 28. 8. 2024

Účinnost od:

1. 9. 2024

Účinnost do:

neomezena

Přílohy:

 

 

 

Právní předpisy:

Vyhláška MŠMT č. 71/2005 Sb. o základních uměleckých školách

Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů

 

Školní řád Základní umělecké školy Alfréda Radoka Valašské Meziříčí vydává ředitel školy na základě zákona č. 561/2004 Sb., zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 30, odst. 1.

 

Všechna ustanovení tohoto školního řádu se vztahují i na výuku uskutečňovanou na všech pobočkách školy.

 

 

 

ČÁST PRVNÍ

 

Práva a povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti

o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci školy

 

 

I.  Práva žáků a zákonných zástupců žáků

  1. Školní řád pro žáky důsledně vychází ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a respektuje Úmluvu o právech dítěte.
  2. Seznámení žáků se školním řádem provádějí učitelé hlavního předmětu vždy na začátku nového školního roku. Školení žáků se uskuteční v rozsahu vypracovaném vedením školy. V třídní knize se provede o školení zápis. Školní řád je vyvěšen v hlavní budově školy i na všech pobočkách na veřejně přístupném místě – v hlavní budově školy na nástěnce u vstupních dveří.
  3. Žáci mají dále právo:

 

  1. na základní umělecké vzdělávání dle podmínek uvedených ve vyhlášce č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání,

 

  1. na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

 

  1. vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku,

 

  1. na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se základního uměleckého vzdělávání,

 

  1. na studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin, do kterého může zařadit žáka ředitel školy na návrh učitele hlavního předmětu,

 

  1. na poskytnutí podpůrných opatření jednotlivých stupňů v souladu s platnou legislativou, na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb., novelou školského zákona, jde-li o žáky se speciálními potřebami, přijatým ke studiu na základě úspěšně vykonané talentové přijímací zkoušky. Vzdělávání žáků mimořádně nadaných se řídí platnou legislativou, k přestupům do vyšších ročníků dochází na základě vyjádření školského poradenského zařízení a schválení ředitelem školy.

 

  1. účinkovat na veřejných i interních akcích školy a navštěvovat vybrané koncertní a kulturní akce a výstavy, které jsou součástí základního uměleckého vzdělávání,

 

  1. být chráněn před jakýmkoliv tělesným i duševním násilím, zneužíváním, urážením, zanedbáváním a projevy rasové diskriminace.

 

  1. Na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání nezletilých žáků mají právo také jejich zákonní zástupci.

 

  1. Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů výjimečně uvolnit žáka zcela nebo zčásti z pravidelné docházky do některého povinného předmětu stanoveného školním vzdělávacím programem, a to buď na školní rok, nebo jeho část; zároveň stanoví náhradní způsob výuky, obsah a rozsah zkoušek z předmětu, ze kterého byl žák uvolněn.
  2. V případě, že zákonný zástupce žáka nesouhlasí se zveřejňováním jeho fotografií pořízených na akcích ZUŠ na webu školy a ve sdělovacích prostředcích, oznámí to písemně do kanceláře školy.

 

II.  Povinnosti žáků a zákonných zástupců žáků

 

  1. Žáci jsou povinni:
  2. řídit se zásadami tohoto školního řádu,
  3. dodržovat zásady slušného chování, být ohleduplní k dospělým a k sobě navzájem,
  4. docházet do vyučování pravidelně a včas,
  5. nosit do školy učebnice a pomůcky potřebné k výuce, některé druhy hudebních nástrojů, cvičební úbor a další potřeby dle pokynů učitelů,
  6. šetřit a chránit před poškozením zapůjčené nástroje, učebnice, hudební literaturu a další učební pomůcky, udržovat v pořádku své místo, třídu a ostatní školní prostory,
  7. navštěvovat vybrané koncertní a kulturní akce a výstavy, které jsou součástí základního uměleckého vzdělávání,
  8. při nepřítomnosti ve výuce nad 50 % absence za pololetí je žák povinen vykonat komisionální zkoušku

 

  1. Zletilí žáci jsou dále povinni:
  2. informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
  3. dokládat nepřítomnost ve vyučování písemnou omluvou (omluvit žáka je možno též osobně, telefonicky na číslech: 571 622 547, 731 651 362 nebo e-mailem na adrese: info@zus-vm.cz
  4. v případě delší nemoci podat učiteli hlavního předmětu do tří dnů zprávu o jejím pravděpodobném trvání,
  5. omlouvat předem nepřítomnost z důvodu účasti na vícedenních akcích ZŠ nebo SŠ
  6. přinést potvrzení o řádném studiu na střední nebo vysoké škole

 

  1. Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni:
  2. zajistit, aby žák docházel řádně do školy,
  3. na vyzvání ředitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se základního uměleckého vzdělávání žáka,
  4. informovat školu o skutečnostech viz.bod 2a)
  5. dokládat nepřítomnost žáka ve vyučování písemnou omluvou (omluvit žáka je možno též

osobně, telefonicky či e-mailem),

  1. v případě delší nemoci žáka podat učiteli hlavního předmětu do tří dnů zprávu o jejím pravděpodobném trvání,
  2. nepřítomnost žáka z důvodu účasti na škole v přírodě, lyžařském výcviku apod. omlouvat předem.

 

  1. Pro školní matriku jsou povinni žáci a zákonní zástupci nezletilých žáků uvést údaje podle § 28,

     odst. 2 školského zákona:

  1. jméno a příjmení, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu
  2. údaje o předchozím vzdělávání,
  3. údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen, včetně údajů o druhu postižení, nebo zdravotně znevýhodněn; popřípadě údaje o tom, zda je žák sociálně znevýhodněn, pokud je tento údaj zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem poskytnut,
  4. údaje o zdravotní způsobilosti k základnímu uměleckému vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh tohoto vzdělávání,
  5. jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresu pro doručování písemností, telefonické spojení.

¨

 

 

 

ČÁST DRUHÁ

 

Provoz a vnitřní režim školy

 

 

 

I.  Organizace výuky

 

  1. Organizace výuky v Základní umělecké škole Alfréda Radoka Valašské Meziříčí se řídí zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

 

  1. Výuka je ve škole organizována formou individuální, skupinovou a kolektivní.

 

  1. Základní umělecká škola Alfréda Radoka Valašské Meziříčí zřizuje obory: hudební, výtvarný, literárně dramatický a taneční. Výuka se řídí Školním vzdělávacím programem vždy v platném znění.

 

 

II.  Vyučování

 

  1. vyučování se řídí rozvrhem hodin,
  2. režim otevírání a uzavírání budov školy je stanoven na pololetí školního roku a vychází z rozvrhů hodin jednotlivých tříd a oborů,
  3. frekvence střídání pracovních míst ve výuce je dána rozvrhem hodin. Pracovními místy mohou být: nástrojová učebna, taneční sál, keramická dílna, ateliér, třída hudební nauky, literárně dramatické studio, koncertní sál, učebna pěveckého sboru, zkušebna orchestru apod.,
  4. do vyučování nosí žáci požadované školní potřeby, do nehudebních oborů doporučené cvičební a pracovní oděvy dle instrukcí učitele daného předmětu,
  5. žáci ve škole dodržují zásady slušného chování,
  6. vstoupí-li do třídy osoba, žák (žáci) přeruší práci a pozdraví,
  7. nepřijde-li vyučující po začátku výuky do třídy, oznámí žáci tuto skutečnost zástupci ředitele, v kanceláři nebo jinému přítomnému učiteli,
  8. v době školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména z organizačních a technických, vyhlásit pro žáky 5 volných dnů ve školním roce,
  9. škola může v souladu se školním vzdělávacím programem organizovat koncerty, výstavy a vystoupení, zájezdy do zahraničí a další akce související s výchovně vzdělávací činností,
  10. žákům není dovoleno opouštět školní budovu během vyučování (s výjimkou písemné žádosti rodičů).

 

 

III.  Vyučovací hodiny a přestávky

 

  1. vyučovací hodina trvá 45 minut,
  2. vyučovací hodiny jsou odděleny alespoň pětiminutovými přestávkami,
  3. jednotlivé vyučovací hodiny mohou být slučovány do lekcí:

- maximálně 2 hodiny v individuální a skupinové výuce

- maximálně 3 hodiny v kolektivní výuce, po kterých musí být výuka ukončena nebo

  musí následovat přestávka.

 

 

  1. Vstup a pohyb po škole a v areálu školy

 

  1. žáci přicházejí do školy nejdříve 10 minut a nejpozději 5 minut před začátkem lekce. Před vstupem do učebny se žáci přezují. Obuv a svrchní oděv odkládají ve třídě nebo v šatnách. Za odložené věci mimo výše uvedené prostory škola v případě ztráty či poškození nenese odpovědnost. V šatnách se nezdržují déle, než je nezbytně nutné k odložení a vyzvednutí šatstva a obuvi, řídí se režimem učebny pro bezpečnost svých věcí. Bezprostředně po skončení výuky žáci opouští budovu školy.
  2. rodiče žáků se mohou po vzájemné dohodě s vyučujícím účastnit výuky jako přihlížející, pedagog individuálně posoudí přínos jejich pobytu v hodině, zohlední také přítomnost dalších žáků ve skupinové výuce. Rodiče mohou čekat na žáky na chodbách školy.
  3. vstup cizích osob do budov školy je možný jen v doprovodu učitelů školy nebo technickohospodářských pracovníků školy,
  4. do školní budovy není dovoleno ukládat jízdní kola a koloběžky,
  5. o přestávkách se chovají žáci ve třídách a na chodbách v souladu s pravidly slušného chování.

 

 

 

 

ČÁST TŘETÍ

 

Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

 

 

  1. Bezpečnost a ochrana zdraví

 

  1. Škola je povinna při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.

 

  1. Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

 

  1. Škola je povinna vést evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při činnostech uvedených v odstavci 2 a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.

 

  1. Ředitel školy zodpovídá za vytvoření podmínek zajišťujících bezpečnost a ochranu zdraví žáků a zaměstnanců školy.

 

  1. V případě výskytu nespecifikovaných dýchacích obtíží, zvýšené teploty nebo příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.) nebude žák přijat do výuky.

 

  1. Žáci jsou pravidelně proškolováni vždy na začátku nového školního roku učitelem hlavního předmětu. Školení žáků se uskuteční v rozsahu vypracovaném vedením školy. Zápis se provede do třídní knihy.

 

  1. Při akcích konaných mimo školu, kde právnická osoba vykonává činnost školy, nesmí na jednu osobu, která zajišťuje bezpečnosti a ochranu zdraví nezletilých žáků, připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany žáků ředitel školy.

 

  1. Při akcích konaných mimo místo kde právnická osoba vykonává činnost školy, zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. O takových aktivitách jsou žáci nebo jejich zákonní zástupci informováni ve zvláště výjimečných případech nejpozději 24 hodin před jejich konáním telefonicky.

 

  1. Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří mají uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu platné na území příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo v případě výjezdu do členského státu Evropské unie mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo Potvrzení tento průkaz nahrazující. Dále musí mít škola písemně potvrzení povolení souhlasu výjezdu žáka do zahraničí svým zákonným zástupcem.

 

  1. Žákům není povoleno v prostorách školy kouřit, nosit do školy větší částky peněz, cenné věci a nevhodné předměty, které rozptylují pozornost a ohrožují bezpečnost ostatních. Mobilní telefony mají žáci vždy u sebe, v průběhu vyučování ho vypínají. Škola nenese zodpovědnost za jejich ztrátu. Žákům je zakázáno nošení, držení, distribuce a užívání návykových látek v prostorách školy.

 

  1. V učebnách není žákům svévolně povoleno otevírat okna, přistupovat k otevřeným oknům, manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením.

 

  1. Při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob. Před takovýmito akcemi doprovázející osoba žáky zvlášť poučí o bezpečnosti. Zákonní zástupci poučí své dítě o dodržování pokynů pedagogického dozoru a v době přepravy o dodržování pokynů řidiče nebo vedoucího přepravy. Pro výjezdy platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu tohoto zařízení a dbají všech pokynů pracovníků tohoto zařízení.

 

  1. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování nebo při výjezdu, jsou žáci povinni hlásit ihned svému učiteli nebo někomu z vyučujících. Dotyčný vyučující si dle závažnosti úrazu zavolá na pomoc kolegu, přivolá odbornou lékařskou pomoc a do 24 hodin zapíše záznam do knihy úrazů ve sborovně ZUŠ. Zápis úrazu během výjezdu provede vedoucí výjezdu. Každý úraz nahlásí neprodleně vyučující řediteli/ředitelce školy, případně jejímu zástupci. Škola vyhotoví záznam úrazu a v souladu s platnými předpisy jej předá zákonnému zástupci nezletilého žáka nebo zletilému žáku, dále pracovníkovi zajišťujícímu BOZP a PO, ČŠI ČR a zřizovateli.

 

  1. Na počátku školního roku provádí třídní učitel poučení o zásadách bezpečného chování ve škole i při akcích pořádaných školou a zapíše je do třídní knihy a žákovské knížky. Při výuce v tanečním a výtvarném oboru zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy, se kterými je seznámí vyučující daného předmětu.

 

  1. Ve škole není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj žáků nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí.

 

 

 

II.  Ochrana před sociálně patologickými jevy, projevy diskriminace nebo násilí

 

  1. Základním principem organizace a provozu školy je vytváření pozitivní tvůrčí atmosféry, ohleduplnosti, vstřícnosti a vzájemného porozumění.

 

  1. Všichni pedagogičtí pracovníci průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve škole z hlediska výskytu sociálně patologických jevů, uplatňují různé formy a metody, umožňující včasné řešení problémů.

 

  1. Projevy šikanování mezi žáky, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., kterých by se dopouštěli jednotliví žáci nebo skupiny žáků vůči jiným žákům nebo skupinám, jsou přísně zakázány a jsou považovány za hrubý přestupek proti školnímu řádu.

 

  1. Pedagogičtí pracovníci dbají, aby prvky etiky, povědomí práva, zdravého životnímu stylu a prevence v obecném smyslu komplexně prolínaly výchovně vzdělávacím působením.

 

 

ČÁST ČTVRTÁ

 

Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků

a zákonných zástupců nezletilých žáků

 

  1. Žáci řádně pečují o zapůjčené (pronajaté) hudební nástroje, notový materiál a jiné učební pomůcky a plně za ně odpovídají.

 

  1. Pronájem hudebních nástrojů se děje podle pravidel určených zřizovatelem školy. Výši poplatku stanoví podle těchto pravidel ředitel školy. Splatnost poplatků je vždy do 15 dnů ode dne, kdy byl nástroj pronajat.

 

  1. Škody způsobené žáky na majetku školy včetně jeho ztráty, poškození osobních věcí spolužáků apod., jsou žáci nebo zákonní zástupci nezletilých žáků povinni uhradit.

 

  1. Pokud žáci ukončí vzdělávání, odevzdají svému učiteli všechny zapůjčené školní pomůcky.

 

 

 

ČÁST PÁTÁ

 

Pravidla pro hodnocení žáka základní umělecké školy

 

 

  1. Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., § 3, o základním uměleckém vzdělávání.

 

  1. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací.

 

  1. Na konci prvního pololetí je vydán výpis vysvědčení, který obsahuje náležitosti a údaje shodné s vysvědčením. Na konci druhého pololetí obdrží žáci vysvědčení.

 

  1. Žák je v jednotlivých předmětech hodnocen na vysvědčení těmito stupni prospěchu:
  2. 1 - výborný,
  3. 2 - chvalitebný,
  4. 3 - uspokojivý,
  5. 4 - neuspokojivý.

 

  1. Žák je na konci prvního a druhého pololetí celkově hodnocen těmito stupni:
  2. prospěl(a) s vyznamenáním,
  3. prospěl(a)
  4. neprospěl(a).

 

 

 

  1. Kritéria klasifikace

 

  1. Stupeň výborný: žák ovládá kvalitně a s porozuměním zadávanou látku, pohotově spojuje své dovednosti manuální a intelektuální. Má schopnost vlastního tvůrčího vyjadřování a projevuje vážný zájem o svůj obor.

 

  1. Stupeň chvalitebný: žák zvládá téměř bezchybně požadované úkoly, drobné nedostatky dokáže s pomocí učitele opravit, pracuje však spíše mechanicky a jeho zájem zatím není upevněn.

 

  1. Stupeň uspokojivý: žák nejeví potřebný zájem o práci, je nesamostatný až pasivní. Málo času věnuje přípravě a v jeho práci se vyskytují závažnější nedostatky. Zaostává za požadavky ŠVP.

 

  1. Stupeň neuspokojivý: žák dlouhodobě neplní požadavky vyplývající z ŠVP, často přichází nepřipraven na výuku a neprojevuje zájem. Nedokáže ani s podporou učitele rozvíjet tvořivé schopnosti a pracovat na zadaných úkolech.

 

  1. Žák prospěl s vyznamenáním, jestliže v žádném povinném předmětu není hodnocen stupněm prospěchu horším než chvalitebný a průměr stupňů prospěchu z povinných předmětů nemá vyšší než 1,5.

 

6) Žák prospěl, jestliže nebyl ani v jednom povinném předmětu hodnocen stupněm prospěchu neuspokojivý.

 

7) Žák neprospěl, jestliže byl z některého povinného předmětu hodnocen stupněm prospěchu neuspokojivý.

 

 

  1. Získávání podkladů pro klasifikaci

 

  1. Podklady pro hodnocení a klasifikaci vzdělávacích výsledků žáků získává učitel zejména těmito

metodami, formami a prostředky:

  1. soustavným diagnostickým pozorováním žáka,
  2. soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování,
  3. různými druhy zkoušek (ústní, písemné, technické, grafické a pohybové),
  4. kontrolními písemnými a praktickými zkouškami,
  5. analýzou výsledků činnosti žáka,
  6. rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka.

 

  1. Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů.

 

  1. Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka a to prokazatelným způsobem.

 

 

III.   Klasifikace žáka

 

  1. Žáci se klasifikují ve všech vyučovacích předmětech uvedených v učebním plánu příslušného ročníku.
  2. Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušný předmět.
  3. Celkový prospěch zahrnuje výsledky klasifikace z povinných předmětů, nezahrnuje klasifikaci nepovinných předmětů. Stupeň celkového prospěchu se uvádí na vysvědčení. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Přitom se přihlíží k systematičnosti v práci žáka po klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období.
  4. Při určování klasifikačního stupně posuzuje učitel výsledky práce žáka objektivně, nesmí podléhat žádnému vlivu subjektivnímu ani vnějšímu.
  5. Případy zaostávání žáků v učení se projednají v pedagogické radě v termínech před pololetím a koncem školního roku.

 

 

  1. Opravné a komisionální zkoušky

 

  1. Nelze-li žáka hodnotit za první pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo ukončeno nejpozději do ukončení hodnocení za druhé pololetí příslušného školního roku. Nelze-li žáka hodnotit za druhé pololetí ze závažných objektivních příčin, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo ukončeno do konce měsíce srpna příslušného školního roku.

 

  1. Žák, který nemohl být ze závažných objektivních, zejména zdravotních důvodů klasifikován ani v náhradním termínu, může na písemnou žádost rodičů opakovat ročník. Schválení žádosti je v kompetenci ředitelky školy.

 

  1. Pokud byl žák na konci druhého pololetí klasifikován stupněm neuspokojivý z jiného než hlavního předmětu, koná z tohoto předmětu opravnou zkoušku, a to nejpozději v posledním týdnu měsíce srpna příslušného školního roku. Z hlavního předmětu nelze konat opravnou zkoušku.

 

  1. Jestliže se žák nedostaví k opravné zkoušce v určeném termínu, je klasifikován v předmětu, ze kterého měl konat opravnou zkoušku, stupněm neuspokojivý. Pokud žák omluví svou nepřítomnost ze závažných objektivních příčin do tří dnů od termínu zkoušky, určí ředitel školy náhradní termín pro její vykonání. O komisionálním zkoušení se vždy sepíše protokol. Zkušební komise je nejméně tříčlenná sestavená z odborníků příslušného předmětu, jmenuje ji ředitel školy.

 

  1. Pravidla komisionálních zkoušek, sestavení komisí a druhy zkoušek určuje § 6 vyhlášky č.71/2005 Sbírky.

 

 

  1. Uznávání předchozího vzdělání

 

Ředitel školy může uznat částečné vzdělání žáka, pokud je doloženo prokazatelným způsobem a od doby jeho dosažení neuplynulo více než 5 let. Uzná-li ředitel školy dosažené vzdělání žáka, uvolní žáka z vyučování a hodnocení v rozsahu uznaného vzdělání.

 

 

 

 

ČÁST ŠESTÁ

 

Úplata za vzdělávání

 

 

Úplata za vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

 

  1. U žáků přípravného studia, základního studia I. a II. stupně a studia s rozšířeným počtem vyučovacích hodin se stanoví výše úplaty v jednotlivých uměleckých oborech tak, aby průměrná výše stanovených úplat nepřekročila 110 % skutečných průměrných neinvestičních výdajů školy na žáka v uplynulém kalendářním roce s výjimkou výdajů na platy a náhrady platů nebo mzdy a náhrady mezd, odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, na příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou žáků zdravotně postižených a rovněž výdajů na další vzdělávání pedagogických pracovníků, na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání, poskytnutých ze státního rozpočtu (§ 160 odst. 1 písm. c) školského zákona).

 

  1. U studia pro dospělé stanoví ředitel školy výši úplaty za vzdělávání:
  2. u žáků, kteří se zároveň vzdělávají v denní formě vzdělávání ve střední škole, v denní formě vzdělávání v konzervatoři nebo v denní formě vzdělávání ve vyšší odborné škole, podle odstavce 1,
  3. u žáků, kteří nejsou uvedeni v písmeni a), nejvýše v plné výši průměru skutečných neinvestičních výdajů na žáka v uplynulém kalendářním roce.

 

  1. Ukončí-li žák vzdělávání podle § 7 odst. 2 písm. b) nebo c) v průběhu prvního nebo druhého pololetí školního roku, úplata za vzdělávání se nevrací. Ukončí-li žák vzdělávání podle § 7 odst. 2 písm. c) z důvodů hodných zvláštního zřetele, zejména zdravotních, lze poměrnou část úplaty za vzdělávání vrátit.

 

  1. Ředitel školy stanoví výši úplaty na období školního roku. Úplatu lze uhradit ročně. Úplata za stanovené období je splatná do 15. dne prvního měsíce příslušného období. Ředitel školy může dohodnout se zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem jiný termín úhrady.

 

  1. Ředitel školy každý rok zveřejní výši úplaty za vzdělání na školních informačních panelech a na webových stránkách školy.

 

 

 

 

ČÁST SEDMÁ

 

Ukončení vzdělávání a absolventské zkoušky

 

 

Ukončení vzdělávání žáků se řídí vyhláškou č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání.

 

  1. Základní studium I. a II. stupně, studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin a studium pro dospělé se ukončují vykonáním závěrečné zkoušky. Závěrečná zkouška může mít formu absolventského vystoupení nebo vystavení výtvarných prací na výstavě.

 

  1. O veřejném absolventském vystoupení žáka hudebního oboru rozhoduje komise sestavená z učitelů daného nástrojového oddělení po vykonání absolventských předehrávek. Složení komise a termín předehrávek je v kompetenci vedoucího příslušného oddělení. Časový limit pro veřejné vystoupení žáka hudebního oboru na absolventském koncertě je 3-8 minut. V případě absolvování žáků ostatních oborů je rovněž třeba kvalifikovaného rozhodnutí pedagogů těchto oborů o podmínkách účasti žáků na vernisáži či absolventském představení.

 

 

  1. Žák přestává být žákem školy:
  2. jestliže nevykonal postupovou zkoušku nebo byl na konci druhého pololetí celkově hodnocen stupněm „neprospěl“ a nebylo mu povoleno opakování ročníku,
  3. jestliže byl vyloučen ze školy (§ 31 odst. 2 až 4 školského zákona),
  4. v případě, že o to písemně požádá zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák,
  5. v případě, že zákonný zástupce nezletilého žáka nebo zletilý žák neuhradil úplatu za vzdělávání ve stanoveném termínu a nedohodl s ředitelem školy jiný náhradní termín.

 

 

  1. O ukončení vzdělávání podle odstavce 2 písm. a) nebo d) je zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák vyrozuměn písemně do jednoho týdne od ukončení vzdělávání.

 

 

 

 

ČÁST OSMÁ

 

Výchovná opatření

 

 

  1. Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka ze školy, vyloučení žáka ze školy, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka. Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo učitel hlavního předmětu.

 

  1. Ředitel školy může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem, vyhláškou o základním uměleckém vzdělávání, dalšími právními normami s touto vyhláškou související a tímto školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka ze školy. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení výše uvedených norem, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.

 

  1. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.

 

  1. Ředitel školy rozhodne o podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu (zák. č. 140/1961 Sb.). Žák přestává být žákem školy dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.

 

 

 

ČÁST DEVÁTÁ

 

Závěrečná ustanovení

 

  1. Zaměstnanci školy jsou s tímto řádem seznámeni při jeho projednávání. Aktuálním problémům jeho plnění se budou věnovat pedagogické rady.
  2. Žáci školy jsou s tímto řádem seznámeni učiteli hlavního předmětu vždy na začátku nového školního roku. Školení žáků se uskuteční v rozsahu vypracovaném vedením školy. V třídní knize se provede o školení zápis.
  3. Tento Školní řád byl projednán na pedagogické poradě dne 28. 8. 2024.
  4. Tento Školní řád nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2024
  5. Tímto se ruší školní řád platný ode dne 1. 9.2021.

 

 

                            

 

     Mgr. Marta Vavříková

     zástupce statutárního orgánu