Základní umělecká škola Alfréda Radoka ve Valašském Meziříčí získala grant z projektu Erasmus+ Mobility.
Základní umělecká škola Alfréda Radoka ve Valašském Meziříčí se stala příjemcem prestižního grantu z projektu Erasmus+ Mobility. V rámci projektu číslo 2024-1-CZ01-KA122-SCH-000204120 s názvem "Překroč hranice, nejen ty zeměpisné" se v nadcházejícím školním roce 2024/2025 jedenáct našich pedagogů vydá za novými zkušenostmi do zahraničí. Konkrétně navážeme spolupráci s hudebními školami v Rakousku a Slovinsku.
Deset našich pedagogů se zapojí do aktivity zvané "job-shadowing", při níž budou sledovat a analyzovat práci svých zahraničních kolegů. Tato zkušenost jim umožní nahlédnout do odlišných výukových metod a postupů, které mohou následně implementovat i u nás. Jeden z našich pedagogů pak bude mít unikátní příležitost vést výuku na partnerské škole, kde bude předávat své znalosti a dovednosti místním žákům a učitelům.
Účast v programu Erasmus+ Mobility vnímáme jako mimořádnou příležitost pro rozvoj naší školy. Nejenže získáme cenné kontakty a nové odborné poznatky, ale také očekáváme zvýšení odbornosti našich pedagogů a praktické využití cizích jazyků v jejich profesní praxi. Tento projekt představuje významný krok vpřed pro naši školu a věříme, že přinese dlouhodobé pozitivní dopady nejen pro naše učitele, ale i pro naše žáky.
Jsme hrdí, že může být součástí tak významného mezinárodního projektu a těšíme se na nové výzvy a příležitosti, které účast v programu Erasmus+ přinese.
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA). Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
První skupina pedagogů ZUŠ Alfréda Radoka se vrátila ze zahraničního výjezdu do Rakouska. O jejich cestě si můžete přečíst zde.
Fotogalerie z Bad Radkersburg.
Poslechněte si záznam koncertu Musikantentreffen 2024, na kterém vystoupili i naši pedagogové.
Vystoupení našich hudebníků si můžete poslechnout v těchto minutách:
9:19 | Uvedení |
9:46 | Černá vlnka a Beskyde beskyde |
16:20 | Nebylo ňa doma |
30:46 | Rožnovské hodiny |
36:08 | Ej lásko |
Ohlédnutí pedagogů
Mgr. Markéta Pivovarčíková Při vzpomínce na aktivitu Stínování v projektu ERASMUS+ na Musikschule Bad Radkersburg (Rakousko) se mi vybaví krásný zvuk zobcové flétny v hodinách Daniely Swinger, vedení žáků ke společnému muzicírování od nejútlejšího věku a důraz na body-feeling na všech úrovních hudebního vzdělávání. Nesmím zapomenout na nesmírně laskavou osobnost pana ředitele Alfreda Orniga, který pro nás připravil program nabitý různorodými akcemi, kromě job-shadowing na základní, umělecké i střední škole i návštěvu slovinské hudební školy Maestro Gornja Radgona. Po exkurzi na třech pobočkách Musikschule BR jsme zažili i záhadný Buschenschank. Obecně jsem na pedagozích oceňovala jejich profesionalitu a klid, u žáků jsem vnímala respekt k autoritě učitele, zdravé sebevědomí a přirozenost projevu. Nezapomenutelným zážitkem pro mě zůstane i vystoupení s moravskými lidovými písněmi před vyprodaným sálem v místním Kongresovém centru Zehnerhaus na koncertu s podtitulem „Lidová hudba nezná žádné hranice“. |
Petr Bazala, DiS. Jsem velmi rád, že jsem dostal příležitost zúčastnit se projektu Erasmus+ Mobility a vyjet do zahraničí. Naši hostitelé byli nesmírně vřelí a přátelští, což mě velmi emotivně povzbudilo. Tato zahraniční zkušenost byla obohacující a posunula můj profesní i osobní rozvoj. Projekt předčil má očekávání a naplnil mě spoustou skvělých a nových informací. Do své praxe si odnáším i nové metody – např. žonglování, pro zlepšení držení ruky při hře na klavír či akordeon. Také velmi oceňuji možnost hovořit v angličtině i němčině. Je skvělé mít tyto možnosti poznávat Evropu a její společenství. |
Ivana Dordová, dipl. um. Určitě bych tuto zkušenost doporučila všem pedagogům, kteří se zajímají o jiné a nové metodické přístupy, jsou otevření novým postřehům a stále se snaží zlepšovat svoje učitelské dovednosti. Seznámila jsem se s metodami, které u nás běžně neužíváme, přestože jsou velmi užitečné a inspirující. Těmi jsou např. „body feeling“ či zpěv na solmizační slabiky. Také důraz na zpěv v hodinách byl pro mě novinkou. Rakouské děti se zpívat nebojí, je to jejich přirozený projev. To, že je hudba, zpěv a celkové folklór pro občany Štýrska přirozenou záležitostí, jsme poznali i na koncertě Steirisches Sänfer-und Musikantentreffen 2024, kde jsme měli možnost prezentovat naše moravské lidové písně. A jsme rádi, že můžeme konstatovat, že byla naše hudba přijata s nadšením! |
Zoja Mikulcová Nejvíc na mne zapůsobila skvělá organizace celého našeho pobytu a srdečné přijetí naší učitelské skupinky v hostitelské hudební škole. Program byl výborně sestaven v průběhu celého týdne. Učitelé byli na výuku skvěle připraveni a vyučování probíhalo velmi plynule. Myslím, že to, co mě ovlivnilo nejvíc, byl celkový dojem, že učitel je vedoucím celé hodiny a nenechává žáka jeho „vrtochům“, vede hodinu pevně, ale zbytečně se nevysiluje mnoha připomínkami. Pedagogové rakouské školy musí odučit vyšší počet hodin přímé pracovní doby. Proto pravděpodobně dokáží šetřit svoji energii, jejich výuka je klidná a cílevědomá. |
Bc. Lenka Šoborová, DiS. Vysoká úroveň žáků našich základních uměleckých škol, zejména těch nejlepších, je všeobecně známá, rozdílný způsob klavírní výuky u nás lze také hodnotit pozitivně, i tak ale týdenní pobyt v rakouském prostředí vede nutně k zamyšlení. Přes všechny předem získané informace překvapilo, jak důležitou roli hudební výchova i výuka hry na nástroj v rakouském školství zastává. Žáci si osvojují na všech typech a stupních škol znalosti a dovednosti aktivní formou, v neposlední řadě získávají podnět k zájmu o hudební produkce, vystoupení a koncerty do budoucna, třeba i v roli posluchačů a sponzorů. V tomto směru jsou určitě velkou inspirací pro náš všeobecně vzdělávací systém, hudba totiž bezesporu prokazatelně pozitivně formuje morálně volní vlastnosti i emocionální vývoj mladého člověka. |